Provocare la citit

Review: O carte despre viața creștină

Alegerea mea pentru categoria ”A book about christian living” din provocarea la citit a lui Tim Challies a fost „Calea frângerii” de Ann Voskamp. Acum câțiva ani am citit și prima ei carte, „O mie de daruri”, și plănuiesc să completez seria cu „Calea împlinirii”.

A fost prima carte pe care am cumpărat-o anul acesta și prima pe care am citit-o și am început să o citesc cu mari așteptări, fiind într-un moment din viața mea când am simțit că mă identific cu tema cărții. Am citit-o rapid și m-am gândit la ea mult. În stilul ei specific, abundent în metafore, abstract și deosebit de poetic, Ann Voskamp tratează o temă profundă care, din păcate, de multe ori devine doar un clișeu sentimental, anume frângerea.

Mă entuzismează autorii care investesc în limbaj, în artistic, și nu doar în mesajul transmis. Și totuși aici am avut pe tot parcursul cărții impresia că există un dezechilibru – un stil atât de delicat și diafan că uneori nu am putut prinde care e de fapt sensul propoziției. M-am trezit încurcată de niște expresii care păreau pline de farmec, dar care nu mi-au spus nimic. Și mă știu sentimentală și gata să mă las sedusă de frumusețea lingvistică, dar în cartea în discuție m-a incomodat, mi s-a părut că nu își găsește locul. Deși sunt prima să afirm că în creștinism trebuie să găsim proză și poezie de calitate, ceea ce cu siguranță că este și cartea lui Voskamp, mi-am dorit cu disperare să găsesc un mesaj solid și clar în ea și l-am căutat capitol după capitol.

Cu toată catifeaua de cuvinte pe care o folosește, totuși, după ce am terminat cartea și am încercat să notez niște impresii, mi-am dat seama că a răzbit ceva: o tesiune organică și cu care m-am identificat profund, tensiunea dintre rezistență în fața frângerii, a durerii, a ruperii, și abandon. Rezistență pentru că nu este niciodată plăcut să mi se amestece piesele din puzzle-ul vieții personale și abandon, pentru că într-un anumit punct, dacă vreau și sunt deschisă, pot să văd mâna lui Hristos care frânge. Nu din cruzime, ci din dragoste și grijă, din pasiunea creativă a unui Artist care vede în mine un potențial glorios, un vas colțuros și rebel, care poate fi modelat, doar în mâna Lui și aproape mereu prin frângere și strângere a lutului din care sunt făcută, într-un vas util. El nu caută să facă vase frumoase, decorative, ci utile, un vas de care El să se folosească și în care lumina Lui să strălucească (2 Corinteni 4:7).

Cu asta am rămas după ce am închis cartea. Poate mi-aș fi dorit un pic mai mult concret, mai cu bullet points, mai puțin împrăștiat, dar până la urmă mie, personal, cartea mi-a plăcut. Nu e în topul preferințelor mele, dar nu a fost timp pierdut să o citesc. Sunt curioasă dacă ați citit-o și voi care sunt impresiile voastre. Le aștept în comentarii!

2 thoughts on “Review: O carte despre viața creștină

1. Mulțumesc de link și info! Da, am urmărit traseul lui Ann de-a lungul ultimilor ani și nu sunt de acord cu multe din convingerile sau afirmațiile ei, dar în unele privințe are un insight valoros.